Przeziębienie czyli grypa?

To NIE JEST to samo!

To dwie oddzielne jednostki chorobowe. Nie używajcie tego zamiennie.

Przeziębienie

Przeziębienie to infekcja górnych dróg oddechowych. Używając bardziej medycznego języka możemy powiedzieć: nieżyt nosogardła. Jak pamiętacie o przeziębieniu powstał osobny wpis.

Taka infekcja przeziębieniowa przebiega zwykle dość łagodnie. Zaczyna się od niewielkiego kataru i później „się ślimaczy”. Im młodsze dziecko tym dłużej może to trwać.

Dziecko ma katar, niewielki kaszel i jest nieco zmęczone, ale nie na tyle żeby się nie bawić, czy nie utrzymywać swojej codziennej aktywności. Temperatura jest raczej umiarkowanie podwyższona, nie budzi naszego niepokoju. Przeziębione dziecko wygląda zwykle tak:

Albo tak:

Obraz manseok Kim z Pixabay

Przeziębienie wywołują wirusy. Nie bakterie – tylko wirusy, co jest bardzo ważne i wymaga podkreślenia. A najczęściej wywołują je tzw rinowirusy. Te rinowirusy są dość łatwo przenoszone na otoczenie – poprzez kichanie czy pokasływanie. Przeziębienie nie ma jednak nic wspólnego z grypą.

Na przeziębienie nie da się zaszczepić. Warto przypomnieć, że przeziębienie to jest łagodna choroba, sama się ogranicza, nie pozostawia konsekwencji i nie daje powikłań. A szczepionki opracowywane są na te najgorsze choroby (chociaż niektórzy rozpowszechniają mity, że to nie jest prawda i fajnie przejść krztusiec czy odrę).

Dlatego przy przeziębieniu najlepiej wyluzować i dać dziecku czas. Samo wróci do zdrowia 🙂

Grypa

Grypa to zupełnie inna jednostka chorobowa. Wywołana również przez wirusy, ale nie rinowirusy tylko wirusy grypy. Objawy są zdecydowanie bardziej uciążliwe i dziecko czuje się źle.

W przeziębieniu dziecko rozrabia jak zwykle, a w grypie ewidentnie widać, że coś mu dolega. Przez większość dnia wygląda tak:

Grypa zaczyna się dość gwałtownie, dziecko wysoko gorączkuje – nawet do 40-41’C, ma bóle mięśni, stawów, gorszy apetyt, ból głowy i kaszel – suchy i silny, napadowy. Tego nie ma w przeziębieniu!

Najbardziej męczący są kaszel i temperatura, która może się utrzymywać przez wiele dni – pamiętam chłopca, który gorączkował nam na oddziale przez 10 dni do 40’C.

Osłabienie, które dopada dziecko w grypie może trwać nawet 2-3 tygodnie. W przebiegu grypy dochodzić może również do powikłań – zapalenia ucha, zapalenia płuc, niewydolności krążenia.

Przeziębienie i grypa to nie jest to samo!

Grypa sama w sobie jest naprawdę poważną chorobą. Można się przed nią zabezpieczyć poprzez szczepienie. O tym jakie są dostępne w Polsce szczepionki przeczytasz tutaj: klik.

NIZP-PZH niebieski pasek to zachorowania tegoroczne (do 22.10.2019) w zestawieniu z latami ubiegłymi

Ja i moja cała rodzina jesteśmy już zaszczepieni (jak co roku). Sezon grypowy nadciąga. Dowiesz się więcej z poniższych artykułów.

Więcej o grypie przeczytasz:

5 thoughts on “Przeziębienie czyli grypa?

1. przeziębienie to coś strasznego, szczególnie jak dopada naszych najmłodszych. do tego jeszcze dochodzi katar – dla mojego maluch to najgorsze co może być. jak tylko Staś zaczyna pociągać noskiem to od razu stosujemy dla niego Oxalin Baby. świetnie pomaga i od razu daje ulgę od kataru. jest o konsystencji żelu i dzięki temu zostaje w nosku na dłużej.

1. Witam! Mój syn 2.5 lata był przeziębiony miał katar. Mamy problemy z odciąganiem wydzieliny większość wydzieliny spływa po ściankach gardła. Po skończonej infekcji syn robił bardzo śmierdzące kupy jakby skisły były ciemniejsze i mokre. Możliwe że ma to związek z przebytym katarem?

2. Witam serdecznie i proszę o radę. moja 2,5 letnia córka niemal zawsze ma temperaturę ciała powyżej 37 nie więcej jednak niż 37.5 . wcześniej tłumaczyłam że to zęby ale 5 już wyszły A stan podgoraczkowy się utrzymuje. dodam że nie ma innych objawów. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.

3. Dzień dobry. Mam pytanie córka 21 miesiecy od wczoraj goraczkuje na wieczor miala dreszcze i dzis rano. W nocy bylismy na sorze ale lekarz nawet dziecka nie zbadal. Powiedzial ze to przez wzrost temperatury a miala nie cale 38 .dzis robiony miala test na covid wyszedl negatywny. Wizyte mamy dopiero jutro. Martwia mnie te dreszcze

1. jak to nie zbadał?
      bez zbadania to ciężko cokolwiek powiedzieć. dreszcze mogą się pojawić przy gorączce, ale dobrze by było zbadać dziecko bo może uda się znaleźć powód tej gorączki