dla mamy noworodka, infekcje

TORCHS – zakażenia wrodzone

Poruszyłam temat zakażeń wrodzonych w moich social mediach. To zagadnienie towarzyszy każdemu studentowi medycyny i lekarzowi pod postacią skrótu TORCHS.

Co to takiego TORCHS?

• T – toksoplazmoza
  • O – others czyli inne (tutaj zaliczymy wirusy HBV, HCV, HIV, parwowirusa B19, grypę, wirusy Coxackie B, listeriozę, ospę wietrzną, chlamydiozę ale i wirusa Zika. Ta lista nie jest zamknięta. Jest na bieżąco aktualizowana i wydłużana.
  • R – różyczka
  • C – cytomegalia
  • H– HSV
  • S – syphilis (kiła)

Jak widzicie każdy z tych czynników może wywoływać chorobę, która ma wpływ na płód, na jego rozwój i przyszłe życie.

Konsekwencje TORCHS

Objawy, które wystąpią są uzależnione od tego na jakim etapie ciąży doszło do zakażenia. Paradoksalnie – ilość zakażeń rośnie wraz z wiekiem ciąży, czyli im bardziej ciąża jest zaawansowana tym ryzyko zakażenia większe. A najgorsze konsekwencje są w przypadku zakażenia w pierwszej połowie ciąży – zwłaszcza w trakcieorganogenezy. To właśnie te wczesne zakażenia powodują największe uszkodzenia płodu.

Nie zawsze jest tak, że u dziecka z zakażeniem grupy TORCHS dojdzie do ciężkich wad czy jakichkolwiek objawów. Nie zawsze jest tak, że ewentualne konsekwencje pojawią się od razu. Mogą być obserwowane dopiero po latach.

Przykładowe objawy, które mogą być spowodowane infekcjami grupy TORCHS:

Małogłowie

żródło: http://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/foto/2016-04/exercicios-simples-estimulam-bebes-com-microcefalia

Wodogłowie

Zaćma

źródło: PHIL

Wada serca

Wymieniłam kilka objawów, abyście poznali wstępny zarys i zrozumieli, że to nie są takie ot po prostu zakażenia, z jakimi ma do czynienia starsze dziecko czy osoba dorosła. Konsekwencje mogą być poważne. Dlatego warto wiedzieć co to jest TORCHS po to aby im przeciwdziałać.

W najbliższym czasie będę omawiała poszczególne zakażenia z tej grupy.

Jeśli macie ochotę zostać patronem bloga, a tym samym powiedzieć mi małe „dziękuję” to zapraszam na patronite.pl

PEDIATRIA II. Kawalec, Grenda, Kulus, wyd 2018r.