kiedy dziecko wymiotuje – jak uniknąć leczenia szpitalnego

Rozpoczęcie roku szkolnego i przedszkolnego zaowocowało liczniejszymi niż w okresie letnim infekcjami. W tym również infekcjami przewodu pokarmowego. Z tym zagadnieniem wiąże się nie tylko biegunka, o której już pisałam—> klik, ale i wymioty.

Przyczyna?

Typowe infekcje przewodu pokarmowego zwykle wywoływane są przez wirusy. Popularna „grypa żołądkowa” ma tak naprawdę niewiele wspólnego z wirusem grypy. Wywoływana jest najczęściej przez rotawirusy, astrowirusy, norowirusy czy adenowirusy (ale też wiele innych, których w zwykłym szpitalu, najbardziej popularnymi metodami nie jesteśmy w stanie oznaczyć. Typ wirusa nie ma tu jednak zbyt dużego wpływu na nasze postępowanie. Wielu rodziców uspokaja się, kiedy dokładnie pozna przyczynę 🙂

Zdarzają się też wymioty związane z zatruciem. Tutaj przyczyna jest zwykle bakteryjna. Gronkowiec lub Salmonella. Jeśli w kilka godzin po posiłku na mieście „rozkłada się” cała rodzina to można podejrzewać zatrucie. Rzadziej nić kiedyś, ale nadal się zdarzają, leguminy na imprezach rodzinnych i zatrucie zbiorowe jak malowane.

Wymioty to również jeden z objawów refluksu żołądkowo-przełykowego. Wtedy mają tendencję do nawracania. Więcej o tym tutaj —> klik.

Poza tym wymioty mogą towarzyszyć chorobom zlokalizowanym poza przewodem pokarmowym. Mam tutaj na myśli zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zapalenie płuc, zakażenie układu moczowego czy zapalenie wyrostka. Jeśli dziecko gorączkuje, ma inne (poza wymiotami) objawy koniecznie udaj się do lekarza celem weryfikacji rozpoznania. „Grypa żołądkowa” nie jest regułą przy wymiotach, a bardzo źle jest przeoczyć wyżej wymienione poważne infekcje.

Małe dzieci wymiotami reagują również na zapalenie gardła.

Kiedy udać się do lekarza?

• dziecko wymiotuje po urazie
  • dziecko wymiotuje zawsze rano, poza tym skarży się na bóle głowy
  • dziecko ma trudności z oddychaniem, wysoko gorączkuje
  • dziecko skarży się na silny ból głowy, światłowstręt lub silny ból brzucha
  • kiedy masz wątpliwości co do stanu swojego dziecka
  • kiedy dziecko wymiotuje i odmawia przyjmowania jakichkolwiek płynów

Postępowanie?

Jeśli dziecko złapało tą tak zwaną „grypę żołądkową” i wymiotuje – jest to znak, że organizm się broni. Chce usunąć wirusa czy bakterię i ma dwie opcje – górą albo dołem. Często mamy pytają – można podać coś co zahamuje wymioty? Nasza odpowiedź zawsze jest jedna: „wirusa trzeba wydalić„. Nie podajemy leków przeciwwymiotnych. Dbamy o uzupełnianie płynów. Kiedy odpowiednio nawodnimy dziecko to wymioty ustaną.

Łatwo się mówi, ale jak nawodnić dziecko, które po każdej próbie pojenia wymiotuje? Unikaj soków, ciepłych/letnich herbatek i gazowanych płynów. Możesz podawać dostępne w aptece płyny nawadniające – zwłaszcza jeśli wymiotom towarzyszy biegunka (link do wpisu o biegunce podałam na wstępie, tam znajdziesz spis preparatów dostępnych bez recepty), ale jeśli dziecko zwymiotowało raz czy dwa to lepiej skupić się na podaniu płynu którego dziecko nie zwróci. Najlepiej podawać wodę. Wszystkie pozostałe napoje (woda smakowa, herbata – raczej nie miętowa) są napojami na ostateczność (wszelkich słodzonych specyfików i oszukanej wody nie zaleca się również u zdrowych dzieci, bo są po prostu niezdrowe). Ale UWAGA! – woda ma być zimna! Podobnie doustne płyny nawadniające – mają być zimne. Można wrzucić do wody czy tej słabej herbaty kostki lodu i podawać dziecku POWOLI, łyżeczka po łyżeczce. Wszystko co ciepłe, letnie lub nawet w temperaturze pokojowej – nasila odruch wymiotny. Jedyny nie-zimny płyn to mleko z piersi. W okresie wymiotów i biegunki często jest ratunkiem i pozwala uniknąć pobytu w szpitalu.

Obserwuj swoje dziecko. Kontroluj częstość oddawania moczu. Jeśli od kilku godzin nie było w toalecie, a cały czas wymiotuje – udaj się do lekarza. Obserwuj język i kontroluj ilość łez. Jeśli język się świeci, a łzy lecą to nie jest jeszcze tak źle. Kontynuuj nawadnianie. Twoje dziecko nie ma siły pić? nie chce podjąć żadnej próby? język już się nie świeci? nie oddaje moczu? – idź do lekarza. Czasami po prostu się nie udaje i konieczne jest nawadnianie dożylne. Jeśli masz wątpliwości czy dziecko jest dobrze nawodnione, albo czy to jest na pewno zwykła infekcja przewodu pokarmowego – idź do lekarza.

Kto już „zaliczył” wymioty w tym sezonie infekcyjnym?

9 thoughts on “kiedy dziecko wymiotuje – jak uniknąć leczenia szpitalnego

1. przy biegunce czy wymiotach podaję swojemu dziecku orsalit który skutecznie uzupełnia utraconą wodę i elektrolity dzięki czemu nie ma problemów z odwodnieniem, z tym że przy wymiotach dobrze jest dziecku go podawać małymi łyczkami i lekko schłodzony inaczej dziecko może zwrócić to co wypiło i wszystko pójdzie na marne, nam też już się raz tak zdarzyło

2. Pewnie każdy rodzić malucha zaliczył wymioty i biegunkę, niestety…najważniejsze jest żeby się dziecko nie odwodniło, trzeba podawać choćby po łyżeczce elektrolity np Humana Elektrolit u nas pomogło. Jeśli dopilnujemy żeby maluch popijał nie powinna się taka przygoda skończyć w szpitalu a tego najbardziej rodzice chcą uniknąć.

3. Niestety u nas były i to dwa razy podrzad i balismy się pobytu w szpitalu bo mała nie chciała nawet pić. . Jakoś się udało i oby nigdy więcej !

4. A co z wymiotami jako efekt uboczny szczepienia? U nas córeczka wymiotuje po szczepieniu na meningokoki :/
    Jaki jest wzorzec postępowania i do kiedy to można uznać za normalne?