Japońska choroba – kilka słów o Kawasaki.

W latach 60. XX wieku Tomisaku Kawasaki opublikował raport o zachorowaniu na nieznaną dotychczas chorobę, która występowała głównie u niemowląt i małych dzieci. Jak to zwykle w medycynie bywa choroba otrzymała nazwę odkrywcy 🙂 Początkowo uważano, że ta choroba to problem jedynie japończyków, ale w krótkim czasie po publikacji okazało się, że dotyczy on również innych rejonów świata.

Choroba Kawasaki

Zespól Kawasaki = zespół ostrej limfadenopatii ze zmianami na skórze i błonach śluzowych = śluzówkowo-skórny zespół węzłowy (MCLS, MLNS). Chyba najłatwiej zapamiętać jednak to japońskie nazwisko, prawda? Sama choroba to uogólnione zapalenie naczyń, w przebiegu którego dochodzi do zajęcia tętnic wieńcowych. Występuje z różną częstością w zależności od populacji – w Japonii to nawet 90/100000 dzieci, a u rasy białej już mniej: 6-10/100000 dzieci do 5 roku życia. Sama widziałam już kilkoro takich dzieci.

Przyczyna

Nie jest do końca znana. Od pierwszego opisu choroby minęło 50 lat i dokonał się ogromny postęp w diagnostyce, leczeniu i rokowaniu, ale przyczyny nadal nie udało się jasno sprecyzować. Wielu badaczy dopatruje się udziału czynnika zakaźnego i nieprawidłowej odpowiedzi immunologicznej u osób z predyspozycjami genetycznymi. Nie mamy jednak ani jednej konkretnej przyczyny, ani jednego konkretnego badania które moglibyśmy wykonać chcąc tę chorobę zdiagnozować. Ale mamy coś innego – obserwację i kryteria diagnostyczne dla choroby Kawasaki.

U kogo występuje?

U małych dzieci! W 50% przypadków chorobą dotknięte są dzieci poniżej 2 roku życia, a w 80% przypadków są to dzieci poniżej 4 roku życia. Od lat 80 – tych obserwuje się zwiększoną zapadalność na chorobę Kawasaki. Ma to związek ze świadomością istnienia tej choroby. Dodatkowo – co ważne – zmniejsza się śmiertelność. Początkowo wynosiła 2%, obecnie to już tylko 0,1 – 0,2 %.

Gorączka (która trwa minimum 5 dni!) i…

…Obecność minimum 4 objawów z tych poniżej wymienionych:

1. nastrzyknięcie spojówek (pojawia się po 2-4 dniach trwania gorączki)

źródło: http://www.pcds.org.uk
  2. wysypka – o największym nasileniu na tułowiu i kończynach.e przybierać różną postać, ale raczej nie będą to pęcherzyki)

źródło: dermnetnz.org
  3. zaczerwienienie i obrzęk dłoni/stóp (w ciągu pierwszych dni choroby), a po około 2 tygodniach – złuszczanie naskórka z palców
    źródło: http://www.pcds.org.uk

źródło: www.everydayhealth.com
  4. zmiany w obrębie czerwieni wargowej (zaczerwienione, obrzęknięte, popękane wargi), język malinowy – zmiany utrzymywać się mogą 2-3 tygodnie
    źródło: dermnetnz.org

źródło: www.everydayhealth.com
  5. powiększone węzły chłonne szyjne – są twarde, tkliwe, a skóra nad nimi zaczerwieniona (może to być objaw jedno lub obustronny). Występuje u około 50 – 70 % pacjentów.

Poza tymi objawami wymienionymi w kryteriach są również objawy towarzyszące – drażliwość lub ospałość, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, żółtaczka, bóle brzucha.

Łagodna choroba?

Trochę wysypki, język malinowy, gorączka, czyli generalnie nic poważnego? Problemem są przede wszystkim powikłania choroby – uszkodzenie tętnic wieńcowych. A głównym celem leczenia jest uniknięcie zmian w tych naczyniach.

Sama choroba ma tendencję do samoograniczania – czyli jeśli nie zrobimy nic to również choroba się skończy, ale wtedy w 25% przypadków dojdzie do powstania tętniaków. Kiedy dojdzie do powstania zakrzepu w tych poszerzonych naczyniach to skończy się to najprawdopodobniej zawałem serca i zgonem dziecka.

Dziecko z podejrzeniem choroby Kawasaki powinno być natychmiast hospitalizowane.

Dożylnie podaje się preparaty immunoglobulin i kwas acetylosalicylowy (popularna aspiryna). Dzieci, u których dojdzie do poszerzenia naczyń w przebiegu choroby powinny być pod stała opieką kardiologiczną.