Kiedy podejrzewać autyzm?

Po opublikowaniu historii Wojtka pojawiło się wiele pytań…  O to na jakie objawy u dziecka zwrócić szczególną uwagę. Kiedy podejrzewać autyzm?

Obserwacja

Generalnie rozwój dziecka w pierwszym roku życia jest bardzo intensywny i rodzic zwraca szczególną uwagę na te kolejne osiągnięcia, która u dziecka powinny się pojawić. Oczywiście każdy rodzic obserwuje swoje dziecko dość czujnie od momentu urodzenia. Ale co powinno szczególnie zaniepokoić?

Zwróć uwagę na objawy

• brak gaworzenia (więcej o gaworzeniu przeczytasz tutaj: klik)
  • uboga mimika, rzadkie okazywanie emocji – już w okresie niemowlęcym!
  • brak reakcji dziecka na podawaną zabawkę lub pokazywany przedmiot
  • brak reakcji dziecka po próbie nawiązania kontaktu uśmiechem l
  • brak reakcji dziecka na swoje imię
  • brak naśladowania rodziców/rodzeństwa
  • brak reakcji na proste polecenia (podaj, daj, chodź)
  • brak wskazywania różnych obiektów do 12. miesiąca życia
  • brak wymawiania jakiegokolwiek pojedynczego słowa do 18. miesiąca życia
  • brak spontanicznego wymawiania dwuwyrazowej frazy (spontanicznej – a nie powtórzonej po innej osobie) do 24. miesiąca życia (pokutuje mit że dwulatek nie musi mówić, a to jest MIT).
  • jakakolwiek utrata zdolności mowy lub umiejętności społecznych w dowolnym wieku
  • zabawa jednym przedmiotem przed kilka godzin (zwykle dzieci – zwłaszcza małe nie skupiają zbyt długo swojej uwagi na jednej czynności)
  • wpatrywanie się w jeden punkt przez długi czas
  • ignorowanie gości w domu
  • machanie rękami bez przyczyny lub kręcenie się w kółko przez dłuższy czas

Te objawy, a szczególnie ich powtarzanie się powinny zaniepokoić rodzica i skłonić do konsultacji z lekarzem. Każdy objaw należy zweryfikować dokładną obserwacją dziecka w różnych warunkach i sytuacjach. Do oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu wykorzystuje się badanie przesiewowe M-CHAT- R/F. Badanie może wykonać zarówno lekarz jak i rodzic, a służy ono do wyłonienia dzieci z grupy ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu. Później konieczna jest diagnostyka.

Lekarz może zalecić konsultację ze specjalistyczną placówką (taką jak np JIM). W takich miejscach stawiana jest szczegółowa diagnoza na podstawie obserwacji dziecka, analizy nagrań domowych, zbierania wywiadu i z udziałem certyfikowanych narzędzi (ADOS-2).

Kolejny wiek dziecka gdzie do jego obserwacji dołączają się także panie przedszkolanki to wiek przedszkolny. Jakiekolwiek opóźnienie rozwoju zaburzenia mowy i języka powinno skłonić nas do konsultacji z lekarzem i do ewentualnej dalszej diagnostyki.

Autyzm – i co dalej?

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym i jego obraz może się zmieniać w miarę wzrostu i rozwoju dziecka. Nie jest to jednak zaburzenie, które można wyleczyć. Dieta czy leki nie mają wpływu na leczenie autyzmu. Znaczenie i udowodnioną skuteczność ma długotrwała i systematyczna terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna i terapia ruchowa. Im szybciej zdiagnozujemy problem i rozpoczniemy terapię tym lepiej.

20 % osób z rozpoznaniem autyzmu funkcjonuje prawidłowo w wieku dorosłym. Ale wpływ na to funkcjonowanie mają ewentualne choroby towarzyszące (np padaczka czy niepełnosprawność intelektualna).