KRUP, czyli podgłośniowe zapalenie krtani

Zespół krupu nie należy do rzadkości. co go wywołuje? Jak pomóc dziecku?

Częstość występowania

Zespół krupu stanowi około 15% wszystkich infekcji układu oddechowego. W populacji dziecięcej rocznie stwierdza się od dwóch do sześciu przypadków na 100 000 dzieci. Choroba występuje sezonowo – większość przypadków rejestruje się późną jesienią oraz zimą. Choroba zwykle występuje między 6. miesiącem a 5. rokiem życia.

Przyczyna choroby

Zespół krupu to ostra choroba wirusowa krtani, tchawicy oraz oskrzeli. Wirus powoduje stan zapalny w obrębie błony śluzowej dróg oddechowych. W wyniku czego dochodzi do obrzęku i zwężenia światła dróg oddechowych. Konsekwencją działalności wirusa jest duszność

W zespole krupu generalnie dominują objawy ze strony krtani. W tak zwanej okolicy podgłośniowej u najmłodszych dzieci jest dość wąskie światło. Dlatego objawy zapalenia w tej okolicy są najbardziej wyrażone i „rzucają się w ucho”. Pamiętacie wpis o kaszlu u dziecka? (klik). Kaszel w krupiekrtaniowy to właśnie jeden ze szczególnych rodzajów kaszlu u małego pacjenta. Wchodzi dziecko do gabinetu czy na izbę przyjęć, zaczyna kaszleć i BACH! Mamy diagnozę 🙂

Chorobę, jak wspomniałam, wywołuje wirus. spośród najczęściej izolowanych przyczyn jest wirus paragrypy, grypy, adenowirus, rinowirus, wirus RS i metapneumowirus.

W czasach kiedy nie było jeszcze masowych szczepień, wśród przyczyn zespołu krupu wymieniało się również błonicę. Na szczęście, w chwili obecnej, jest to niezwykła rzadkość. Pojedyncze przypadki opisywane są w krajach dalekiego wschodu.

Zwykle, w pierwszej kolejności pojawia się łagodna infekcja dróg oddechowych. Katar, sporadyczne pokasływanie i niezbyt wysoka gorączka (do 38 stopni). W dalszej kolejności występuje szczekający kaszel. „Na pewno ma chorą krtań” usłyszy młoda mama w reakcji na dość charakterystyczny kaszel dziecka. Rzeczywiście przypomina on szczekanie psa. Do tego pojawia się chrypka. W okresie kiedy dziecko płacze, jest niespokojne i pobudzone, to nasilają się objawy duszności. Dziecko, próbując złapać powietrze, wydaje z siebie odgłos przypominający świst, zakończony dochodzącym z głębi zaciąganiem i kaszlem. Objawy zwykle nasilają się w godzinach nocnych.

Co może zrobić rodzic w domu?

Powiedzmy, że dziecko budzi się w nocy. Ma duszność (nie może złapać powietrza), kaszle jak pies i jego głos jest zachrypnięty. Prawdopodobnie ma podgłośniowe zapalenie krtani.

• Weź dziecko na ręce, przytul je, uspokój. Jeśli będzie zdenerwowane to duszność jeszcze bardziej się nasili.
  • Owiń dziecko kołdrą – aż po samą szyję (zespół krupu zwykle występuje w okresie jesienno-zimowym), załóż na głowę czapkę i otwórz okno. Chłodne powietrze zmniejszy nieco nasilenie objawów.
  • Jeśli jest to pierwszy tego rodzaju epizod u Twojego dziecka to pewnie nie masz w domu żadnych leków. Przy dużej duszności i kaszlu, który nie chce ustać – udaj się do lekarza (do NOCHu lub do oddziału ratunkowego) celem uzyskania pomocy doraźnej.
  • Jeśli Twoje dziecko miało już kiedyś zapalenie krtani lub zapalenie oskrzeli z dusznością to pewnie znajdziesz w apteczce lek sterydowy do inhalacji (np Nebbud/Pulmicort/Benodil). Wlej do inhalatora 1 mg leku bez rozcieńczania solą fizjologiczną (skontaktuj się z lekarzem w razie wątpliwości – ilość w ml zależy od rodzaju ampułek które posiadasz).

Badania dodatkowe

Nie jest konieczne wykonywanie. Rozpoznanie jest raczej dość oczywiste.

Hospitalizacja?

Zwykle również nie jest konieczna. Większość przypadków udaje się opanować w NOCH lub na SOR (podaje się inhalacje z adrenaliny oraz lek sterydowy domięśniowo/dożylnie, dodatkowo w inhalacji). Zdarza się, że stan małego pacjenta się nie poprawia, albo poprawa nie jest spektakularna i wówczas może być konieczna dłuższa obserwacja na oddziale pediatrycznym.

Antybiotyk?

Nie jest konieczny. Choroba jest wirusowa.

Dalsze postępowanie

Po wizycie w NOCH/SOR/POZ zwykle przez kilka najbliższych dni konieczne będzie podawanie leków w domu (niekiedy sterydy w tabletkach, leki przeciwkaszlowe) i robienie inhalacji. Dodatkowo obowiązuje Was regularne wietrzenie mieszkania, utrzymywanie niższej temperatury w sypialni, nawilżanie powietrza, podawanie dużej ilości płynów do picia (herbata z miodem (po 1 rż.) i cytryną, woda itp.) i leczenie kataru (przede wszystkim poprzez dokładne oczyszczanie nosa). To podstawa leczenia i żaden syrop tego nie zastąpi.

20 thoughts on “KRUP, czyli podgłośniowe zapalenie krtani

1. Dobry wieczór, w zespole krupu można dać też deksametazon doustnie, tabletki dobrze się rozpuszczają i nie trzeba kłuć nawet najmniejszych dzieci. Pozdrawiam

1. Zgadza się, ale w leczeniu szpitalnym przy dużej duszności zwykle.konieczna jest jedna dawka domiesniowego sterydu. Wiele dzieci wymiotuje po doustnym encortonie (osobiście nie jdlam ale ponoć gorzki jest) 🙂 pozdrawiam

1. Ależ nie tylko w leczeniu szpitalnym – można dać DOUSTNIE pabi-dexamethasone np. gdy Rodzice nie dysponują inhalatorem. W przeciwieństwie do Encortonu jest bezsmakowy

1. Zgadzam się, że do domu można zapisać co się chce – w szpitalu mamy do dyspozycji to co mamy w receptariuszu szpitalnym 😉 Ale tak jak mówię jeśli dziecko trafia już do szpitala to znaczy, że duszność jest na tyle duża, że dostaje „na wejście” steryd domięśniowo.

2. Witam serdecznie, mój synek 16m dziś obudził się z głosem zmienionym,pieje jak kogut.
    Nie goraczkuje, nie ma kataru, nie kaszle. Ma apetyt, jest pogodny.
    Idą czworki, dziąsła bardzo spuchniete.
    Czy to spowodowane jest zebami czy zaczyna sie infekcja i udac sie do lekarza?
    Pierwszy raz tak ma.

3. Witam!
    Podejrzewam u mojej przeszło 1,5roczej córeczki zapalenie krtani.Ma chrype,trochę pokasluje,sapie/ciężko oddycha (ma tez lekko zatkany nosek) i w nocy miala chwilową niewielką duszność.Dzisiaj jest niedziela i zastanawiam się czy jechać na pogotowie.Kolezanka dala mi 3ampulki Nebbudu dawka 0,25mg/ml-czy mogę jej to dzisiaj podać i w jakiej dawce,zeby przeczekać do jutra?i jeszcze mam pytanie-czy można wychodzić z dzieckiem na spacer?pozdrawiam!

4. Witam moja 9 miesięczna córka przy rozpoznanym zapaleniu krtani dostała tabletki Pabi dexamethasone ale w dawce trzy dziennie czy to nie za dużo? Pozdrawiam

5. Balam sie tego kaszlu, ze go nie rozpoznam do czasu jak młodsza córka mi go niezafundowala 😉 bardzo charakterystyczny i nie do nierozpoznania 🙂 szczekający piesek albo „foczka”. Mimo otwarcia zamrażarki następnie podania inhalacji byłyśmy na sorze gdzie córka dostała jeszcze domięśniowo steryd plus zrobiono jej test na wirusa Rsv. Bardzo przydatny artykuł, każdy rodzic powinien do Pani trafić ❤️ Tzn na Pani bloga

6. Witam; przy ostrym zapaleniu krtani u 3letniego syna pojawił się dzisiaj ból ucha. Po podaniu inni forte na razie przeszło tylko pytanie czy można to czy paracetamol łączyć z nebudem do inhalatora? Jest straszny problem żeby od razu dostać się do lekarza czy wizytę domową na już i nie wiadomo jak pomóc żeby nic się nie rozwijało w uchu?! Dodam, że często czyścimy nos i próbujemy ściągać co się da ale jest tego dużo.. …pozdrawiam serdecznie z Krakowa

7. Synek (7,5m) od wtorku na inhalacji z Berodualu i Benodilu. Nie ma kataru.
    Czy takie zapalenie krtani może przerodzić się w coś gorszego?
    Trzeci dzień kuracji, poprawa jest bo w nocy nie ma napadów duszności a kaszel robi się taki bardziej „mokry ” jednak boje się o zapalenie oskrzeli czy też płuc. . 🙁
    Pozdrawiam.

1. Może ale nie musi 😊. Trzeba być dobrej myśli i reagować gdyby wystąpiła duszność lub nasilił się kaszel. Pozdrawiam